Amenajări exterioare care adaugă valoare comercială unei proprietățI
21 Mar 2022
Pus în situația de a înstrăina o proprietate rezidențială sau comercială, fie prin vânzare sau închiriere, te-ai întâlnit probabil deja cu termenul de home staging sau property styling, care se traduce prin punere în valoare (sau în scenă, pentru că există aici o componentă de decor și de stilizare) a proprietății, cu scopul de a o face cât mai atrăgătoare pe piața de imobiliare. Aceste pregătiri sunt menite să atragă un număr cât mai mare de cumpărători sau chiriași potențiali pentru a facilita tranzacția și pentru a obține un preț cât mai bun pentru vânzător.
Proprietățile primitoare și amenajate cu bun gust ajută vizitatorul să se imagineze cu ușurință în spațiul respectiv, ceea ce asigură pentru vânzător randamentul investiției. Chiar dacă nu ești familiarizat cu noțiunea de home staging, ai făcut probabil intuitiv îmbunătățiri ca să faci proprietatea mai plăcută: poate ai zugrăvit pereții, ai schimbat corpurile de iluminat etc.
Aceeași abordare, însă cu referire strict la exteriorul casei și la curte, poartă în limbajul imobiliarelor denumirea de curb appeal, care înseamnă, simplu spus, cât de atrăgătoare este proprietatea văzută din stradă, adică chiar la prima vedere, pentru cumpărătorii potențiali. Acest factor de atractivitate al proprietății așa cum apare din exterior poate fi crescut prin proceduri și metode specifice (tencuieli, decorațiuni exterioare și, mai ales, peisagistică).
Lucrările de landscaping sau peisagistică au o componentă soft (softscape se referă de obicei la partea de plante, de horticultură) și o componentă hard care este specialitatea noastră și la care ne vom referi aici (de hardscape țin toate elementele construite de mâna omului, încorporate în peisaj: pavaje, alei, poteci, trepte, ziduri de retenție, fântâni, piscine, pergole, terase, garduri, ziduri de împrejmuire, porți etc.).
Pentru că nimeni nu se dă în vânt să rezolve problemele majore ale unei proprietăți compromise structural (pivnițe inundate, ziduri crăpate care stau să cadă, igrasie și insecte), paza bună trece primejdia rea. Este vital să evidențiezi și să pui într-o lumină cât mai bună soluțiile de structură deja existente care dau un plus de funcționalitate curții și, mai ales, asigură integritatea pe termen lung a proprietății, încetinesc eroziunea, împiedică infiltrațiile nedorite, de exemplu:
Aceste elemente au o utilitate în principal structurală, dar nu strică niciodată dacă sunt și decorative: un pavaj de bună calitate poate fi și frumos, un zid de retenție poate îndeplini și funcția de strat de flori sau suport de jardiniere, ș.a.m.d.
Pentru cumpărătorii potențiali este aproape la fel de importantă ca sănătatea elementelor de structură constatarea prezenței unor construcții extra, sofisticate, care fie fac întreținerea mai comodă pentru utilizator, fie fac posibile experiențe legate de stilul de viață care nu sunt neapărat accesibile într-o locuință basic. Toate acestea atrag ochiul și adaugă semnificativ la valoarea totală a imobilului, de aceea trebuie puse în valoare și prezentate cât mai frumos:
Dacă unele dintre îmbunătățirile sugerate de noi mai sus pot fi costisitoare pentru vânzătorul care se gândește, cum e și normal, la randamentul investiției și trebuie să cântărească foarte bine decizia de a le implementa doar cu scopul creșterii valorii proprietății în vederea vânzării, acest sfat extra se referă mai degrabă la un efort de timp decât la unul de bani: fă curățenie și scapă de lucrurile inutile pentru a face mai vizibile lucrurile bune care există deja.
Mai ales în cazul proprietăților vechi, vânzătorii sunt adesea neatenți și tentați să lase în urmă diverse obiecte pe care le consideră fie utile, fie incomod de debarasat, iar în cazul proprietăților noi ori nou renovate, poate fi vorba de resturi de materiale sau ambalaje neînlăturate de constructor. Pentru cumpărătorii potențiali însă, toate aceste obiecte uitate în curți sunt copleșitoare și lasă impresia de aglomerare, de lipsă de spațiu, de târg de vechituri sau groapă de gunoi, mai ales dacă ele nu sunt așezate ordonat în spații de depozitare curate, anume desemnate.
Un pavaj murdar sau plin de iarbă crescută între rosturi strică aspectul proprietății, făcând curtea să arate neîngrijit, părăsit și decrepit, ceea ce are un impact negativ asupra primei impresii de ansamblu. Pentru aceste probleme există soluții profesionale, simple și eficiente.
Balcoanele sunt spații de acces către exterior care nu trebuie ignorate, de aceea le acordăm aici o mențiune separată, cu toate că amenajarea lor nu poate fi asimilată conceptului de peisagistică, ci mai degrabă celui de amenajări interioare. Această secțiune îi vizează atât pe proprietarii de imobiliare cu curte, dacă construcția principală are balcoane, cât și pe cei care dețin un imobil prevăzut doar cu balcon, fără curte (un apartament sau un penthouse cu terasă tip balcon).
Amenajarea spațiului exterior este un aspect esențial pentru evaluarea unei proprietăți și nu trebuie neglijat niciodată, pentru că o curte este calea de acces în imobil, de ea se leagă prima impresie pe care ti-o dă un loc, la fel ca coperta unei cărți, ca haina unui om.
Chiar dacă nu ești poate hotărât să vinzi proprietatea în momentul de față, îmbunătățirile și renovările de acest gen sunt mereu bine-venite. Nu lăsa pe mâine ce poți face azi, nu se știe niciodată când ne schimbăm planurile, iar lucrurile făcute bine din timp sunt lucruri de care poți beneficia și înainte de vânzarea casei.
Deoarece sunt foarte multe aspecte și foarte multe planuri care trebuie luate în considerare atunci când încerci să vinzi cât mai bine o proprietate este bine să știi când trebuie să ceri ajutor pentru a nu fi copleșit de situație. Profesioniștii la care poți apela sunt nu numai persoane din domeniul vânzării imobiliarelor, ci si meșteri care să te ajute cu reparații, amenajări și sugestii pentru a putea prezenta imobilul în condiții optime. Noi îți oferim recomandări și sfaturi pentru achiziția de pavaje și materiale de construcții care te interesează, iar pentru anumite zone, îți putem facilita legătura cu astfel de meșteri și profesioniști.
Prima impresie a cumpărătorului este într-o proporție copleșitoare influențată de felul cum arată curtea din față sau aleea de acces spre casă. Nu te lăsa înșelat de faptul că ai schimbat tâmplăria, corpurile din baie, că ai reamenajat terasa și că ai făcut un gard nou în partea din spate a grădinii: niciunul dintre aceste aspecte nu va fi hotărâtor pentru un cumpărător care îți trece de pragul porții. Dar curtea din față poate fi. Și, într-o măsură similară, aleea pietonală de acces spre ușa de la intrarea din casă.
Modul cum percepem un spațiu nou este influențat de o serie de factori. Asupra unora nu avem control direct: vremea, contextul exterior al plasării casei, momentul din an când este prezentată pentru vânzare casa sau chiar starea de spirit a cumpărătorului din acel moment. Dar asupra altora, da. Adăugăm sugestiei de curățenie impecabilă despre care ți-am vorbit mai sus, sugestia culorii și a spațialității. Iată la ce ne referim:
Zidurile de împrejmuire reprezintă nu numai prima imagine cu care se întâlnesc potențialii cumpărători, ci și imaginea stabilă ce rămâne împreună cu ei în timp ce vizitează curtea și grădina casei. Altfel spus, zidurile de împrejmuire sunt esențiale și trebuie să-ți dedici cea mai mare atenție acestora. Ajustându-le corespunzător, vei crește nu doar aspectul general, ci valoarea implicită a casei pe care dorești să o vinzi.
Este o idee bună să:
Este esențial. Și răspunsul este cât se poate de simplu: primăvara. Dacă elementele de arhitectură fizică sunt terminate la timp, poți profita de venirea primăverii pentru a te asigura că o să pui la vânzare o casă atrăgătoare din toate punctele de vedere. Ultimul lucru de care trebuie să te ocupi ține de softscaping și, cel puțin la fel de important, de menținerea acestuia în lunile următoare.
De ce este importantă natura? Pentru că modifică imaginea de ansamblu, atmosfera, spațialitatea, dimensiunile, distanțele și desfășurarea curții tale. Pentru că este în mod real parte integrantă din curtea și grădina ta. Pentru că poate ascunde inteligent gafe de construcție ce nu pot fi modificate. Pentru că întinerește locul și, în cele din urmă, pentru că menține sensul vieții pe suprafața pavajului tău, în locurile unde îți instalezi băncile, pe gazonul din grădină și pe aleile limitrofe acestuia.
Trebuie să urmezi trei pași consecutivi pentru a te asigura că ai parte de un softscaping profesional:
Dacă aceste aspecte sunt acoperite la începutul primăverii, casa va avea de câștigat într-o măsură mai mult decât semnificativă în lunile care vor urma, fiind îmbogățită constant de explozia naturală a vegetației și, într-un mod de-a dreptul ludic, de intervenția acesteia în spațiul de locuit. Poți accentua și mai tare efectul plasând ghivece de exterior cât se poate de mari pe terasa ta, care este deja deschisă spre grădină. Nu poți avea parte de prea multă vegetație, iar pavajul, treptele, bordurile, aleile, zidurile și alte elemente de hardscaping nu vor avea decât de câștigat, crescând împreună cu natura înconjurătoare valoarea de ansamblu a spațiului pe care dorești să-l vinzi.
Îți oferim sfaturi oricând dacă ne contactezi aici. Ținem însă să îți remarcăm în acest context un aspect esențial referitor la amenajările exterioare: cele mai eficiente amenajări exterioare sunt cele care iau în calcul atât aspectul estetic, cât și cel funcțional. Potențialii cumpărători sunt așadar interesați să remarce încă de la prima privire cum se pot bucura simultan de elementele pragmatice și de cele estetice pentru că își concep viața la granița dintre acestea două. De aceea, cu cât reușești să îmbini mai inteligent cele două aspecte, expunându-le prin amenajările exterioare, prin pavaj și prin mobilierul de exterior, cu atât vei avea parte de un efect mai durabil pentru casa pe care dorești să o vinzi.